PKN
Gereformeerde Kerk Asperen
 
Nieuwe structuur kerkenraad. Nieuwe structuur kerkenraad.

De laatste jaren is de traditionele structuur van onze kerkenraad steeds meer onder druk komen te staan. Er is al geruime tijd een onvolledige bezetting en het ziet er naar uit dat dit voorlopig zo zal blijven. Het is daarom zinvol om de organisatie van onze plaatselijke gemeente aan te passen teneinde onze doelen te kunnen blijven bereiken.   
 
Uitgangspunten: Wij willen als kerk een stimulerende omgeving bieden voor alle leden om samen een levendige gemeenschap te vormen. Onze organisatie dient dit zo goed mogelijk te faciliteren in een vorm die, gezien de omvang van onze gemeente en de inzetbaarheid van onze  gemeenteleden, uitvoerbaar is. Voor de toekomst willen we dit realiseren door een ‘brede basis met lichtere taken per persoon’ en een ‘smaller bestuur met een breder mandaat’.  Binnen onze gemeente is een flink aantal mensen bereid om werkzaamheden te verrichten, maar wil afzien van een taak als ambtsdrager. Daarnaast zijn er steeds meer kerkenraadsleden die liever wat minder willen vergaderen en meer concreet in de gemeente actief willen zijn.  
 
Nieuwe structuur: De nieuwe kerkenraad bestaat uit 7 personen. Er is geen apart moderamen meer. De nieuwe kerkenraad functioneert als een dagelijks bestuur waarin de volgende personen zijn opgenomen: predikant, voorzitter, scriba, kerkenraadslid pastoraat, kerkenraadslid jeugd, kerkenraadslid diakonie/zwo, kerkenraadslid beheer en financiën.      
 
Ieder van de kerkenraadsleden heeft een eigen team van mensen om zich heen die niet perse ambtsdrager zijn. Voor de pastorale zaken zijn dit bijvoorbeeld de pastorale ouderlingen die niet in de KR zitten en de groep van contactpersonen. Vanuit de kerkenraad worden op die manier verschillende hoofdtaken aangestuurd.
 
De kerkenraad geeft leiding aan de gemeente en draagt verantwoording voor de erediensten, onderhoudt contacten buiten de gemeente en ziet toe op de opstelling en uitvoering van het beleidsplan.  De pastorale taken worden uitgevoerd door de voorganger en pastorale ouderlingen. Zij worden bij die taak ondersteund door de contactpersonen en contactgroepen. De ouderlingen-kerkrentmeester beheren de gebouwen en zorgen voor de financiën, o.a. door de verzorging van de jaarlijkse vrijwillige bijdragen. Zij worden in hun taken ondersteund door de kerkrentmeesters (o.a. de penningmeester), beheersters, kosters, organisten enz. De jeugdzaken worden aangestuurd door de jeugdouderling(en). Zij worden (al sinds mensenheugenis) ondersteund door clubleiders. De diaconale taken worden uitgevoerd door het college van diakenen. Zij verzorgen de collecten, het Heilig Avondmaal, de diaconale contacten binnen en buiten de gemeente. Zij worden ondersteund door  de ZWO, de 40-dagentijdcommissie en zouden ondersteund kunnen worden door collectanten. Bovenstaande is nog niet tot in detail uitgewerkt. Dat zal de komende tijd zijn beslag krijgen.
Met ingang van het komende seizoen zal de nieuwe structuur gebruikt gaan worden. Aan het eind van dat seizoen volgt een evaluatie. In de KR is een uitgebreide notitie over dit onderwerp behandeld. Deze is opvraagbaar bij de scriba.
 
Het moderamen

terug
 
 
 

Repetitie Kerstnachtdienstkoor
datum en tijdstip 20-11-2018 om 19.30 uur
meer details

Kopij INFORMATIE inleveren.
datum en tijdstip 23-11-2018 om 00.00 uur
meer details

 
Gelegeneheidskoor voor de kerstnachtdienst.
Terwijl het buiten op het moment dat ik deze uitnodiging maak’, nog meer dan 20 graden is en de zon nog heerlijk schijnt, zijn de voorbereidingen voor de Kerstnachtdienst alweer in volle gang. En daarom het volgende: Dit jaar willen de beide kerken opnieuw een gelegenheidskoor vormen voor de Kerstnachtdienst. Iedereen die het fijn vindt om te zingen is welkom.
We repeteren op D.V. de volgende dinsdagavonden: 20 november, 27 november, 4 december,11 december en 18 december. Repetitietijden 19.30 uur – 21.30 uur. We oefenen in De Rank, Middelweg 5, Asperen. Ook als je een keertje niet kunt of als half acht eigenlijk net te vroeg is, hoeft dat geen reden te zijn om niet mee te doen. Dan schuif je gewoon wat later aan! Om te weten op hoeveel mensen we kunnen rekenen, vragen we jullie je op te geven zodat we weten hoeveel muziek en koffie we nodig hebben. Opgeven kan bij Jan van Dijk via de mail of telefonisch. Tel. 0345 – 619484
 
Samen koken, samen eten, samen zijn.

Beste mensen,
De kookgroep gaat ook in het seizoen 18-19 door. Natuurlijk zijn nieuwe deelnemers welkom en een keer meedoen verplicht niet tot vaste deelname. Gasten van buiten meenemen mag ook, graag zelfs. Wij willen een open en gastvrije groep zijn. De formule is bekend. Iedereen kookt thuis iets en neemt het mee. (Gasten hoeven niets mee te nemen.) Ook iets te drinken is welkom. Gezamenlijk delen wij de maaltijd. De avonden zijn in de Rank, uitgezonderd de slot BBQ. Vanaf 18.30 uur is de inloop en gelegenheid gerechten klaar te zetten. Om 19.00 uur openen wij met gebed. Daarna openen wij het buffet.
Het rooster is:
woensdag 17 oktober 2018 De Britse keuken (ja, die bestaat .. een uitdaging)
woensdag 16 januari 2018 De Indiase keuken.
woensdag 20 maart 2019 De Franse keuken.
woensdag 15 mei 2019 De Turkse keuken.
N.t.b. Afsluiting / BBQ
Voor aanmeldingen en/of vragen: Laurens Zwaan
 
 
 
  Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.